marți, 20 aprilie 2010

Mancare de hrisca

Eu si hrisca ne-am reimprietenit de curand. Folosesc la paine integrala si faina de hrisca. Boabe insa am gasit mai rar. Cu intrebuintarea fainii de hrisca sunt familiara de foarte multi ani, numai ca o perioada buna nu am gasit asa ceva. V-am spus ca sunt nascuta in Bucovina, un tinut foarte interesant. Acolo, influenta gastronomiei ruse (ucrainene) este evidenta. Hrisca fiind semintele unei plante din zona Asiei, pe filiera slava a patruns si in Europa. Un preparat caracteristic gastronomiei ruse este blinai. Blinai sunt un fel de pancakes din faina alba si de hrisca, care se umplu sau se stivuiesc, separate de umpluturi tip antreu. Adica fie cu peste, icre, fie cu carne, branzeturi. Este ceva super-calorios, dar si foarte gustos. Iar vodka are nevoie de ceva consistent, cum si palinca aluneca mai bine insotita de slana si pita. Ma tot rugam de mama sa faca blinai, iar atunci cand am ajuns in Moldova de mijloc am constatat cu stupoare ca - desi Basarabia era la doi pasi (17 km) - habar nu aveau de blinai sau de hrisca.
Wikipedia e saraca in informatii, dar mai multe puteti afla aici.
Am de gand sa va arat si salata de hrisca, risotto si celebrele blinai, asa cum le facea mama si bunica mea cand eram mica. Dar, toate la timpul lor! Acum insa aceasta reteta de mancare, inspirata de o doamna speciala, al carui blog este Gospodina de criza.
Aceasta reteta este pentru ziua de Amidonuri de la Dieta Rina - Dieta de 90 de zile.
Va trebuie:
250 g de hrisca boabe uscate
1 radacina pastarnac
1 morcov
1/2 ceapa rosie
2 fire telina apio (de frunze)
4 fire de ceapa verde
1 legatura de leurda
1/2 ardei gras galben sau rosu (portocaliu am avut eu)
sare, piper proaspat macinat
250 ml supa de legume
3 linguri de bulion (creatie proprie la mine!)
2 linguri ulei
1/2 lingurita baharat


Hrisca se alege de orice impuritati cu atentie. Preferati hrisca de la magazinele naturiste sau din Real, curata, pentru ca munciti mai putin la alesul ei.










Se pune la inmuiat in apa cateva ore, de preferat de seara pana dimineata.  Apoi se pune la scurs.









Se toaca radacinoasele (pastarnac, morcov), tijele de telina, ceapa rosie si partea alba de la ceapa verde in cubulete mici. Se pun intr-o cratita cu fund gros si capac, ca sa poate fierbe la foc mic, uleiul si legumele, sare si piper proaspat macinat.









Eu le pun in uleiul rece si toate odata, ca sa se inabuse si nu sa se prajeasca si operatia o fac la foc mic, amestecand. Cand s-au inmuiat legumele, adaugati ardeiul gras tocat cubulete mici si mai amestecati 2-3 minute. 









Adaugati bulionul subtiat cu 100 ml de supa.Puneti capacul si lasati sa fiarba cateva minute la foc mic. Verificati, sa nu scada lichidul si sa se prinda legumele.










Adaugati hrisca scursa, coditele verzi de ceapa tocate si leurda tocata marunt.










Amestecati usor, adaugati restul de supa si asezati capacul pe vas, lasand sa fiarba la foc mic circa 5 minute. Trebuie doar sa bolboroseasca. 









Dupa cinci minute verificati ca lichidul sa fie absorbit aproape tot, dar amestecul sa fie umed. Puneti capacul, lasati 30 de scunde si opriti focul, lasand mancarea sa se odihneasca acoperita macar 6-7 minute.
Eu am ornat farfuria cu leurda tocata si un praf de baharat, care-i da o nota exotica si un gust deosebit.










Este mi-nu-na-ta! 










Va recomand s-o incercati pentru ca este foarte gustoasa, este de post, usor de facut... Asta este tot!
PS Acesta este mixul de condimente (pentru grill, gratar, cum vreti sa-i spuneti!) numit baharat.


 

16 comentarii:

  1. Elena, ai dreptate. Eu sunt din Moldova de mijloc si n-am auzit de blini sau hrisca pana de curand, cand am dat peste diverse forumuri culinare si bloguri :D
    Tare apetisanta e mancarea asta.. Ma intreb cu ce se aseamana la gust hrisca?!!!?

    RăspundețiȘtergere
  2. Pai, nu stiu cum sa descriu mai bine, ceva intre linte si orez salbatic. Este asemuita cu o cereala, dar nu este, iar boabele nu contin gluten. Seamana mai mult cu graul, dar neavand gluten, "infloreste" la fiert fara a se lega ca o masa compacta. O sa-ti placa, sigur!

    RăspundețiȘtergere
  3. Hrisca, ne hrisca, cu toate ca inca nu am cautat cum i-o zice pe la noi, o portie as infuleca si eu. De cind tot zic sa postez risoto facut din arpacig, o bunatate... O zi mumoasa, Cami
    PS: verificarea cuvintelor...ce ma enerveaza, se pierde o gramada de timp cu scrisul la niste litere aiurea. Cele lungi le dau reset si piuna vine unul scurt...egal enerveaza, cel putin pe mine. Nu inteleg pt. ce sint de folos? In acest timp mai citeam odata reteta.

    RăspundețiȘtergere
  4. vous avez dû vous régaler avec un tel plat!!!
    délicieux et savoureux
    bonne journée

    RăspundețiȘtergere
  5. vad ca e la moda hrisca prin blogosfera,dar eu n-am mancat niciodata.am inteles ca se gaseste ma magazinele naturiste .

    RăspundețiȘtergere
  6. Am avut o tresarire cand am vazut reteta! Si am intrat atat de curioasa! Ma bucur mult ca ai incercat-o, Elena! Doamna sunt,ca port verigheta, dar am doar 32 de ani. Stiu ca "gospodina" suna a femeie serioasa, cu state vechi in bucatarie, dar, nu prea sunt. Denumirea e si usor peiorativa! Bine, daca stau si calculez, am recuperat mult in 2 ani!
    Cred ca e timpul sa fac si eu din nou reteta!

    RăspundețiȘtergere
  7. te rog sa imi citesti ultima postare.

    RăspundețiȘtergere
  8. Cami, nu stiu in german cum se numeste, dar in englexza ii zice "buckwheat". Un risotto din arpagic trebuie sa fie o minunatie, asa ca de-abia astept reteta! Imi pare rau de inconvenientul cu literele alea, dar mi-a sugerat un amic sa nu renunt la ele. Nici eu nu stiu ce sa fac, parca le-as scoate...

    Fimère, merçi. Une belle soirée!

    Federica, sono felice che ti piace.

    GDC, nu cred ca este peiorativ termenul de gospodina! Am aflat multe lucruri de pe blogul tau si cred cel mai important rol al unui blog culinar este schimbul de experienta si informatie. Eu zic sa incerci o varianta mai aromata a retetei, pentru ca-i schimba total gustul. O sa pun si reteta de risotto cat de curand.

    RăspundețiȘtergere
  9. Chiar arata tare bine , Elena! Si mi-ai starnit curiozitatea...am sa incerc si eu.Numa', te org mult , zi-mi cat de calorioasa este? Mai mult decat o portie de spaghetti?Sau mai putin?Scrie pe pachet , oare , cate calorii contine?
    Deci mie una imi place cum arata si e si usor de preparat!

    RăspundețiȘtergere
  10. Mie din 250 g mi-au iesit 4 portii maricele. Calorii cam are: 343/100g; compozitia este urmatoarea: proteine-13,2g; lipide-3,4g; carbohidrati-71,5g; fibre-10g.

    RăspundețiȘtergere
  11. In privinta la cuvintele alea...Pt ce sint? numai pentru cica citeva clipe cind cel ce scrie vrea sa editeze cumva, altfel nici o vrajeala de siguranta la blog sau...nimic numai nervi.Sint bune numai in alte siteuri cind iti faci un cont sau ceva de genul...dar in blogosfera???ciuciu...Multam si te tzuc ca ai dezactivat! Daca vrei reteta mai repedde scrie-mi un email si o traduc repedde si ti-o pun

    RăspundețiȘtergere
  12. incercati sa faceti floricele din boabele de hrisca sa vedeti ce bune sunt. doar ca trebuie tinuta sita mai departe de sursa de foc, altfel ardeti semintele de hrisca

    RăspundețiȘtergere
  13. Daca e buna pentru sarmale ma gandeam sa fac ardei umpluti cu ea.Am sa revin cu detalii daca ma hotarasc sa fac.

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails