vineri, 26 aprilie 2013

Salata calda de naut cu leurda - intre copilarie si modern

Salata asta este un amestec de amintiri si informatii noi. Eu din copilaria "mica", cei sapte ani de acasa, imi aduc aminte relativ multe franturi de imagini si emotii. Am crescut mancand multe legume direct din gradina si trecute pe la fantana, dar mai rar prin bucatarie - deci crude - si multe lactate, oua. Cu carnea a fost cam ca in butada aia cu "mai usor cu pianul pe scari". Si acum imi aduc aminte si simt in nari si in gura senzatia de acum aproape jumate de secol cand "smantaneam" oalele de lut puse de "mamuca" pline cu lapte la prins. Luam cu varul meu tijele de samanta de la ceapa si le transformam in lingurite si cu ele atacam oalele.  Deh, m-a lovit melancolia. Deci, sa revenim la legume. Pe vremea aia nautul si lintea erau mancarea saracului, nu ca acum "exotice" si scumpe. Facea bunica o mancare rapida cu frunze proaspete de sfecla, ceva ceapa, untddelemn, sare si naut. Mai ieri am vazut ceva asemanator pe Paprika TV, la o emisiune preluata de la americani "Good chef, bad chef". Bine, imbunatatita cu ceva mirodenii si cu un sos mai special, deci transformata in salata calda. Cum melancolia persista, musai sa ma linistesc, asa ca va arat un melanj intre mancarea din copilarie si influenta moderna. Sa nu dati cu parul ca am fost lunga la vorba, reteta e scurta, rapida si buna!
Aceasta reteta este pentru ziua de Amidonuri de la Dieta Rina - Dieta de 90 de zile.
Va trebuie pentru 2 portii:
150 g naut uscat
1/2 lingurita bicarbonat de sodiu
1 legatura mare de frunze de leurda (de preferat de sfecla dar nu am avut!)
1 ceapa mare
sare, piper proaspat macinat
1 ardei iute uscat (mai mic sau mai mare, dupa cum va place de picant)
2 linguri de ulei
cateva frunze de macris pentru decor

pentru sos (de consistenta unei smantani fluide)
1 lingurita plin de pasta de susan (tahini)
2-3 linguri zeama de lamaie proaspat stoarsa
2-3 linguri apa

Nautul l-am pus la inmuiat de cu seara in apa rece si a doua zi l-am fiert 5 minute cu bicarbonatul de sodiu, am aruncat apa, am clatit si am pus din nou la fiert in apa fierbinte pentru 10 minute.
Ceapa taiata  solzisori o pui in tigaie cu uleiul, sare, piper si ardeiul iute la foc mic sa se inabuse pana devine sticloasa.

Se adauga leurda, spalata foarte bine in multe ape si taiata cam in trei, sa fie fasii marisoare si se inabusa pana se ofilesc frunzele, ca sa ramana crocante.

Se adauga nautul fiert, se rastoarna continutul tigaii de doua-trei ori, cat sa se incalzeasca si nautul.  Se scoate ardeiul iute si se aranjeaza pe farfurii.


Sosul se prepara prin frecarea pastei de susan cu zeama de lamaie si apa, cat sa devina ca o smantana subtire, potrivit de acra, dupa gustul fiecaruia.

Se toarna sosul peste salata, se orneaza cu frunzele de macris. Daca nu aveti macris nu-i nici o tragedie, merge si patrunjel sau marar.

Daca ai nautul fiert se face in cateva minute si este un pranz de post inedit si tare bun!
Si inca una!

2 comentarii:

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails