sâmbătă, 11 ianuarie 2014

Tarta cu gutui si fistic si "Virtual hug"





Tarta asta am facut-o dintr-un aluat extrem de fraged si de bun din care am mai facut si niste cornuri (ca erau ceva mai mari!), dar si niste "fursecuri" umplute. Le-am facut cu mere, nuci si zahar brun dar si cu rahat, ca asa s-a dorit si o sa vi le arat si pe acelea. Ce mare smecherie o sa ziceti? Ai inventat tu roata si nu stim noi? Ei, orice a fost descoperit poate fi imbunatatit pentru ca nu folosim toti aceleasi ingrediente si sunt "n" calitati la ingredientele folosite. Eu am o problema cu umiditarea fainii de exemplu. Deeeeci... acest aluat a fost inspirat de aici. Aici intra in rol si Provocarea "Virtual hug", pentru ca a fost imbunatatit acest aluat de cineva care este maestru in aluaturi si diverse bunatati, Meryem Sunar. Ei, numele acesta nu va spune nimic celor care probabil cititi pe aici, insa pe Facebook la mine sigur ati intalnit-o. Pentru mine inseamna foarte mult pentru ca e o femeie deosebita, cu un suflet frumos, harnica, cu simtul umorului si cu o capacitate nemaipomenita de a impartasi cu altii ce stie si de a face schimb de experienta fara mofturi. Este o moldoveanca asa ca mine, plecata din Iasi nu din Bucovina, aflata acum in fantastica Turcie. Fantastica din multe puncte de vedere, dar mai ales din punct de vedere culinar. Este un om extrem de generos Meryem si pentru ea am pregatit aceasta tarta. Am folosit aluatul propus de ea, dar un picut modificat de mine pentru ca eu folosesc faina de la moara direct, fara a fi industrializata si aditivata.

Aceasta reteta este pentru ziua de Carbohidrati de la Dieta Rina - Dieta de 90 de zile.
Va trebuie:
pentru aluat
125 margarina pentru copt
100 ml ulei
1 ou
1/2 cup iaurt 3,5% grasime
1/3 cup zahar
coaja de lamaie sau de portocala
5 g praf de copt (1 plic uneori, depinde de plic!)
1 praf sare
1 cup amidon de porumb
3 cup faina alba
1 lingura rasa cu gris

pentru umplutura
2 gutui frumoase
100 g zahar brun
1lingurita zeama de lamaie pentru stropit feliile de gutui
coaja rasa de lamaie
50 g fistic tocat
2 folii de gelatina

Am pus faina intr-un vas, praful de copt, amidonul, sarea, zaharul, coaja de portocala si oul.

Am adaugat, pe rand in 3 etape margarina moale, la temperatura camerei (nu incalzita la o sursa de caldura!), iaurt si ulei. A iesit un aluat potrivit de moale, sau potrivit de tare, adica oarecum elastic.


L-am impartit in doua cu ajutorul cantarului, dar puteti sa mergeti si prin aproximare daca faceti tarta mai intai si apoi cornuri sau altceva, cum  am facut eu. Am intins o foaie pe planseta de maxim 0,5 cm grosime. Am pus forma de tarta si am taiat cu ajutorul ei forma care va fi pe fundul tavii.

Cu restul de aluat intins am pus pe marginea tavii si am dat cu coada unei linguri peste muchii ca sa se taie frumos marginea si tava sa nu pateasca ceva de la vreun cutit ca de-abia am cumparat-o. Mi-ar fi placut una de portelan, dar deh! Am intepat-o cu furculita in mai multe locuri ca in imagine si am presarat  o lingura de gris, apoi am dat-o la frigider si am trecut la facut umplutura.

Am taiat gutuile curatate de coaja in felii potrivite, mai micute si le-am stropit cu zeama de lamaie, am adaugat zaharul, coaja de lamaie si le-am pus intr-un vas pe foc mic, acoperit ca sa se inabuse si nu sa se caramelizeze zaharul. Feliile de gutui trebuie sa ramana usor al dente si trebuie sa fie ca un compot practic dar cu putin sirop. Cam 150 ml  de lichid a fost la mine.


Am scurs feliile de sirop, folosindu-ma de o sita, ca sa recuperez cat mai mult lichid. Am ascos tava de la frigider, am pus fructele scurse bine, am pus fisticul maruntit, dar nu foarte tare si am dat la copt, in cuptor preincalzit, la 180 de grade, cu tava dedesubt ca sa nu se arda tarta pe fund.


Am lasat circa 30 de minute, pana se indeparteaza aluatul de forma, capata doar o usoara culoare de la copt fara sa se rumeneasca. Apoi am pus pe un gratar la racit in tava.
Am incalzit siropul, am adaugat in el foile de gelatina inmuiate in apa rece. Am amestecat sa se dizolve bine si am turnat cu lingura uniform peste tarta ca sa capete ceva aspect lucios si sa aiba suculenta fructele de pe tarta.

Ce pot sa spun? Aluatul este mi-nu-nat!

La cornuri am constatat ca sta fraged si bun mai multe zile pentru ca am facut de sarbatori si am luat cu mine. Fiind multe dulciuri, au ramas si a doua zi si a treia. Era la fel de bun. O sa va arat la cornuri un detaliu in care se vede foarte bine cat este de bun acest aluat.

Acuma, sa nu avem vorbe, chiar daca este cu margarina - din care eu "cruda" nu mananc - asta de copt sufera un tratament termic. Nu stiu, ca sa fiu foarte sincera, daca isi pierde efectele negative pe care le are, dar folosesc atat de rar incat merita din cand in cand. Untul, chiar daca are 80% grasime se comporta altfel in aluaturi fragede iar cu untura nu am vrut sa incerc.

Draga mea, Meryem, asta este special pentru tine! I love you!



8 comentarii:

  1. Grozava combinatie de arome in tarta asta si arata tare apetisant!

    RăspundețiȘtergere
  2. let the virtual hug come to me...o reteta reusita delicios de apetisanta, imi place si forma in care a fost facuta, parca se potriveste si abia astept sa gust din ea :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Zic si eu ca Paula ! Sunt tare curioasa de aroma gutuilor in tarta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Elena, scumpa şi draga mea prietena, ma copleşeşti. Zau ! Sınt ınca sub influenta sentimentelor puternice care au pus stapınire pe mine cınd ti-am citit frumoasele cuvinte, o emotie care m-a lasat pur şi simplu fara replica. Iti multumesc mult. Eşti o persoana deosebita, am mai spus-o, ştiu. Ai inima frumoasa , frumusete care se rasfrınge pe chipul şi privirea ta, de aceea vezi şi oamenii aşa de frumos. Nu ştiu daca merit toate complimentele pe care mi le-ai facut. Cert este ca ma bucur nespus ca te-am ıntılnit şi te-am cunoscut , iar daca am reuşit sa te ıncınt cu vreo reteta atunci trebuie sa ştii ca asta ma face sa fiu cea mai fericita. Tarta a ieşit superba, ca şi cornurile, cum le spui tu. :) Inca nu am reuşit sa iau gutui, dar cu prima ocazie vreau sa fac tarta neaparat. Te felicit pentru idee. Te pupacesc şi-ti ıntorc ımbratişarea cu aceeaşi caldura. :* <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iuibita mea, eu spun ce simt despre oameni si mereu am senzatia de parca am fi la cativa metri distanta nu la cine stie cate mii de km. Invat mereu ceva de la tine si disponibilitatea, generozitatea si ajutorul neconditionate ma fac si pe mine un om mai bun. Stii, eu am impresia ca unii oamenii care iti ajung in cale la un un anumit moment sunt ca sa te stimuleze, sa te faca sa scoti la suprafata ce e mai bun din tine. Probabil de asta ma simt asa de bine in preajma ta. Te pup dulce!

      Ștergere
  5. Imi cer mii de scuze ca nu am raspuns la fiecare in parte, dar o raceala chinuitare, cu febra, tuse si alte cele m-a tinut departe de blog. Cand am avut cateva clipe blogger a fost blocat si nu am fost in stare sa ma concetrez sa aflu ce se intampla. Va multumesc tuturor pentru aprecieri si sper sa va conving sa incercati tarta asta.

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails