marți, 10 august 2010

Dulceata de dovlecei

















Am revenit la sectiunea dulciuri conservate cu reteta de dulceata de dovlecei. Am inteles ca exista o dilema sau, mai bine zis, un fel de controversa si ca nu e foarte bine sa faci dulceturi din legume. Recunosc, rusinata, ca nu cunosc subiectul si inca n-am apucat sa ma documentez in acest domeniu. Stiu doar ca eu fac de cativa ani, consum putine dulceturi in general eu personal, dar se consuma in familie si sunt savurate. M-am gandit sa vi le impartasesc acest retete, ca sa vin in ajutorul celor care nu cunosc nimic sau putin despre aceste dulciuri conservate. Ramane la latitudinea fiecaruia, daca le prepara si le consuma! Ce pot sa spun? Sunt foarte bune la gust, deosebite si nu vad de ce sunt mai rele decat cele din fructe. Oricum, daca tineti dieta, trebuie sa gustati doar de pofta sau sa le omiteti din alimentatie! Si Adelina a facut aceasta dulceata, dar nu a dat reteta la vremea respectiva, dar daca o rugam frumos, sigur ne-o va impartasi. Dieta Rina permite consumuri mici de dulce intr-o zi anume, cea de Carbohidrati. Deci, incercati, pentru ca surpriza va fi foarte placuta!
Aceasta reteta este pentru ziua de Carbohidrati(cina) de laDieta Rina - Dieta de 90 de zile.

Aveti nevoie de:
2 dovlecei frumusei, dar tineri, care au coaja frageda (cam 1, 2 kg)
1 kg zahar tos, nu brun din pacate
1 limette
2 lingurite sare de lamaie
2 lingurite de suc din ghimbir proaspat ras
400 ml apa
6 crengute proaspete de oregano sau menta


Ca sa va arat doua modalitati de a taia dovlecelul, deci de aspect a dulcetii, am impartit totul in doua. Dar, mai intai, am curatat dovleceii de coaja, dupa ce i-am taiat in doua pe lungime si am curatat miezul foarte bine, de nu mai ramane decat pulpa de sub coaja. Cam asa:









Prima varianta. I-am taiat felii de circa 3-4 mm grosime.










Am taiat feliile in cubulete egale si le-am pus intr-un vas, apoi am presarat 1 lingurita sare de lamaie. Am amestecat bine si am lasat o ora, dar cand si cand am mai rascolit, ca sa fie toate cubuletele atinse de zeama. Rolul sarii de lamaie este de a intari cubuletele si a pastra la fiert forma si textura dovlecelului. A fost inlocuita astfel "apa de var". 









Am pus 500 g zahar si 200 ml apa la fiert sa se formeze siropul. Am adaugat cubuletele de dovlecei, stoarse bine, dar fara a le strivi cumva, in sirop. Jumatate de limetta, feliata subtire am adaugat in sirop, peste cubuletele de dovlecei. Le-am fiert la foc mediu circa 15 minute. 









Am adaugat 1 lingurita de suc de ghimbir si 3 ramurele de oregano. Am mai fiert circa 3 minute si am testat gradul de legare a siropului.









Am lasat 2-3 minute sa se linisteasca si am pus-o in borcane. Am pus borcanele in pozitia pe capac si am lasat cel putin 10 minute, pentru a se etanseiza. Apoi, am intors borcanele si am lasat sa se raceasca bine, le-am etichetat si... la camara cu ele! 











Doar nu credeati ca nu va arat dulceata?









A doua varianta. Am dat dovleceii curatati si fara miez, ca in prima imagine, pe o razatoare cu ochiuri mari. I-am supus aceluiasi tratament cu 1 lingurita sare de lamaie, i-am stors bine dupa o ora si i-am pus in sirop, format din restul de 500 g zahar si 200 ml apa. Cu feliutele de limetta aferente.









Am adaugat dupa 15 minute sucul de ghimbir si crengutele de oregano si am mai fiert 3 minute. Nu este nici o diferenta, fata de varianta 1 in privinta ingredientelor, ci doar de forma. Iata borcanul aferent.











Si dulceata:









Cele doua variante in 3 borcanele, dupa inaltime, sau "scara matei", cum mi-a zis cineva drag, razand de borcanele mele. Dar din a doua varianta am pus intr-un borcan ceva mai maricel, iar restul... s-a papat, deci nu a mai ajuns la borcan.









Si acum, repetir, cele doua variante.








 




19 comentarii:

  1. Ma innebunesti cu borcanele tale cu fundul in sus! Arata exceptional si sunt convinsa ca dulceata este o bunatate!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Elena
    Nu stiu unde ai vazut controvarsa, doar am spus parerea mea, vad ca nu se poate...

    RăspundețiȘtergere
  3. This is such a great idea and I am not at all surprised. In Greece we love making jams and spoons sweets out of very unusual vegetables and fruit.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chestia cu Dilema nu o inteleg deloc.
    Stiu atita numai cä Dulceturile din Legume in Avadgarde Gourmet Bucätärie un loc foarte important au..
    Mai ales aia din Rosii sau Vinete.....

    RăspundețiȘtergere
  5. Daniela, este o neintelegere la mijloc, clar! Nu am contestat parerea ta, am spus doar ca nu cunosc nimic despre acest subiect. Cred ca nu m-am exprimat prea bine eu. Mi-ar fi placut sa stiu mai multe despre acest subiect si ca nu am avut timp sa ma documentez inca. Daca exista o parere despre faptul ca legumele nu ar fi prea indicate as vrea sa o cunosc, chiar daca eu folosesc legume la dulceturi. Sper ca nu te-ai suparat. Eu nu am prea avut timp si probabil nu am formulat prea bine ce voiam sa spun!

    Kadia, multumesc, este foarte buna. Doar ca eu fac asa putina ca sa nu gust prea mult!

    Ivy, thanks for appreciation. It is very tasty, sour, and a vague flavor of ginger.

    Anonim, chiar nu stiam ca in bucataria de avangarda dulceturile din legume au un loc important! Eu le fac de cativa ani si in familia mea au un loc special.

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Elena
    Nu e vorba de suparare, doar am simtit ca nu erea cazul pentru asa ceva numai pentru ce am zis eu. Daca o luam dupa ce este sanatos sa-ti spun ca nici fructele nu trebuie amestecate cu zaharul? Pai da asa este, dar cine este perfect? Stim multe dar ne este greu sa ne abtinem, cel putin la mine.
    Daca tu zici ca nu este efectul la ce am comentat, ma bucur.
    Pe curand.
    Totusi

    RăspundețiȘtergere
  7. Daniela, draga mea, sigur ca nu prea sunt sanatoase aceste dulciuri, dar nu ne prea putem abtine. Crezi ca eu fac exceptie? Micsorez efectul doar prin consum limitat si prefer gemurile, pentru ca au mai putin zahar. Eu am ajuns la concluzia ca echilibrul este cheia.
    Cat despre precizarea ta cu nutritionistii, chiar nu aveam habar ca nu sunt toti medici. In Romania nu am prea intalnit din astia, dar or fi si la noi acum. Eu chiar la medicii nutritionisti ma refeream, nu-i prea agreez pentru ca am experiente triste cu ei. Bineinteles ca au dreptate in multe privinte, numai ca nu in toate. Asa cred eu, sper sa nu te supere asta.
    Sa inteleg ca ai ajuns acasa cu bine? De-abia astept noi retete de la tine!

    RăspundețiȘtergere
  8. elena draga mea,am revenit si eu.Marturisesc ca nu voi incerca sa fac dulceata de legume,dar o accept ca pe o curiozitate.De gustat as gusta.Manaca altii tot felul de ganganii,asa ca acest mod de conservare nu vad de ce ar fi rau.Sunt convinsa ca se pot face retete care sa le contina.Ma gandesc pe post de chutney.
    Te pup si ma bucur ca sunt iar printre voi.

    RăspundețiȘtergere
  9. Am revenit sa-ti zic ca ai un premiu de la mine :)

    RăspundețiȘtergere
  10. nu stiu eu cum o fi la gust dulceata asta de dovlecei dar stiu ca arata foarte bine.imi place mai mult aia in care ai taiat cubulete dovleceii.pupici multi

    RăspundețiȘtergere
  11. c'est la première fois que je vois une confiture à base de légumes, l'idée me plait beaucoup
    ça doit être succulent
    bonne journée

    RăspundețiȘtergere
  12. Confiture de courgettes : j'adore l'idée de cuisiner ainsi ainsi ce légume qui n'est généralement pas très aimé car il n'a pas beaucoup de goût.
    je note ta recette.
    Bonne journée et à bientôt.

    RăspundețiȘtergere
  13. elena,tu stii cum se poate posta comentariu la furnicuta pe blog ? pupu-te !

    RăspundețiȘtergere
  14. Fimere, étonnamment, je sais, mais la peine d'essayer la confiture. Ils sont délicieux, mais doivent être consommés avec modération. Sinon ... alimentation bye!

    Nadji, merci. Une belle journée à vous!

    Pansy, eu ii las mesaj pe Facebook! A oprit comentariile si nu are widget de conversatii scurte separat pe blog.

    RăspundețiȘtergere
  15. Dovlecelul e considerat dpdv botanic fruct doar ca in general oamenii il prepara ca si pe o leguma, asa ca, nu gresesti cu nimic... :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Super arata dulceata! Chiar nu stiam ca se poate face si asa ceva!
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  17. Dupa ceva timp de cercetare, stiu ca dovlecelul este fruct, chiar si rosia, ardeiul, avocado, castravete si vinete sant legume de fruct.
    Deci se poate combina cu fructe si cu zarzavat, caci nu va da o digestie proasta.
    Dar cine poate consuma vinetele cu fructe...

    RăspundețiȘtergere
  18. Am mancat odata la un coleg...juram ca e dulceata de gutui. Apoi am facut si eu....Am uimit la randul meu cu ea, cand ii intrebam pe cei serviti sa-mi spuna din ce credeau ca e dulceata :)
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  19. Delicioasa, eu din pacate nu am avut menta. Inclin spre faptul ca este o dulceata pt zilele calduroase de vara, aromata si racoritoare. Am incercat pe o cantitate mai mica dar cu siguranta o sa mai fac. Multumiri si felicitari pt ceea ce faci!!

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails