luni, 5 aprilie 2010

Pasca - preparat traditional de Paste!

Daca va asteptati la surse documentare, etimologia cuvantului, sensul si explicatia acestui preparat traditional... imi pare rau! N-am talent la asa ceva... spre regretul meu. Ce pot sa va spun? M-am nascut in Bucovina, dar fiind prea mica pe atunci nu-mi aduc aminte prea mult despre prepararea ei in zona in care locuiam. Stiu de la varul meu ca o numeam "colac cu branza", ca era mai aproape de traditia taraneasca reteta. Cand am ajuns la Husi, la familia adoptiva, zona culturala a Iesilor si Vaslui, adica Moldova de mijloc, lucrurile stateau cu totul altfel! Poate din cauza faptului ca erau zone cu importante comunitati mozaice(Iasi) si romano-catolice(Husi), reteta era altfel din toate punctele de vedere. 
Cand am ajuns la Bucuresti, poate datorita aerului cosmopolit al Capitalei, am fost uimita de multe lucruri si de multe retete. Unele, insa, le-am pastrat nealterate, pentru ca erau deosebite. Aceasta reteta de pasca este una din ele. Dar, oricat de buna este, trebuie consumata cu moderatie!
Aceasta reteta este pentru ziua de Carbohidrati (cina) de la Dieta Rina - Dieta de 90 de zile.

Va trebuie:
aluat de cozonac din 500 g faina
unt moale de uns formele
2 oua
2 linguri lapte


pentru umplutura de branza 
800 g branza de vaci
200 g urda dulce
4 oua
200 g zahar
zahar vanilat cu miez din pastaie de vanilie
1 lingurita rasa cu sare
200 g stafide
1 lingura scortisoara pudra
3 linguri de gris

pentru umplutura de smantana
500 ml smantana 20% grasime
4 oua
zahar vanilat cu miez din pastaie de vanilie
1 lingurita rasa de sare
200 g zahar
1 lingura scortisoara pudra
4 linguri pline cu faina


Din aluatul de cozonac se face o foaie, care sa acopere fundul tavii. Din bucatele de aluat, rulate, se obtin suluri subtiri care se impletesc, formand o "coroana", pe marginea tavii.










Se pun branza, urda, sarea, vanilia, galbenusurile de la 4 oua si grisul intr-un vas.









Se amesteca bine.









Se adauga albusurile batute spuma cu zaharul, ca pentru bezea, adaugandu-l in 2-3 etape, amestecand usor.










Separat se face umplutura cu smantana. Se pun smantana, galbenusurile, sarea, vanilia si faina, amestecand bine. 









Se adauga albusurile batute spuma cu zaharul, in acelasi mod ca la umplutura de branza.










Se pune din umplutura de branza in forma, sa nu depaseasca peste coroana de pe margine. Se fac doua suluri subtiri de aluat si se pun in cruce, deasupra si se lasa 10 minute. Se adauga stafidele pe deasupra, se unge cu ou cu o pensula si colacul si umplutura, se presoara fin scortisoara si se da la copt in cuptor incins, dar la foc mic spre mediu.









Am facut-o si pe a doua, in timp ce se cocea prima, intr-o forma nedetasabila de data asta. Se scoate cand este rumena si se lasa sa se raceasca bine inainte de a fi scoasa din forma.










Apoi se procedeaza la fel cu cea de smantana. Cu o atentie mai mare la umplutura de smantana pentru ca este ceva mai fluida. Nu va pacaliti, sa puneti mai multa faina in umplutura, ca nu va mai fi pufoasa.
O felie cu branza?









Vreti sa vedeti si o felie cu smantana?









Iata si cu smantana. Asta este taiata asa pentru ca am pus in tava dreptunghiulara.
Regretul cel mai mare este ca nu am apucat sa pun pozele inainte de Paste, poate va inspiram! Dar, nu-i nimic, poate va ajuta anul viitor reteta familiei mele adoptive.

14 comentarii:

  1. La asta inca nu mi-am facut curaj sa ma apuc....dar o sa incerc cu proxima ocazie :D
    Banuiesc ca a fost demential de gustoasa....miroase pana la mine a stafide si zahar vanilat! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Hristos a Inviat!
    Paste Fericit alaturi de cei dragi!
    Cred ca e tare buna si ar fi tare greu pentru mine sa-ti urmez sfatul:"trebuie consumata cu moderatie!"!!!xxx

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce gâteau parait excellent. Je note ta recette.
    A bientôt.

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc de vizita. Daca am omis sa trec pe la tine, scuze si cu intarziere Hristos a inviat.
    Sanda.

    RăspundețiȘtergere
  5. Oh, Ana-Maria, sa incerci! Este diferita de ce se stie si este foarte buna!

    Carmen, Adevarat a inviat! Ei, sfatul este pentru cine poate!

    Nadjibella, merci. A bientôt!

    Sanda, Adevarat a inviat! Nu e loc de scuze, ca atunci eu ar trebui sa cer vreun an pentru ca nu am apucat sa trec peste tot pe unde mi-am propus...

    RăspundețiȘtergere
  6. All the best to you and family! Happy Easter next.

    RăspundețiȘtergere
  7. il a l'air délicieux j'adore
    joyeuses pâques ma chère éléna
    à bientôt

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc de urare!Eu i-mi cer scuze am fost cam absenta, prea ocupata iar acum am o gripa groaznica!
    Iti doresc toate cele bune!
    Pupici (nu ca-ti dau gripa, deci salutare).

    RăspundețiȘtergere
  9. A am uitat, pasca sigur a fost delicioasa, ai facut ce nu am facut eu ai pus multa umplutura.

    RăspundețiȘtergere
  10. eh, pana la urma ne-ai spus si o poveste - la fel de savuroasa ca pasca insasi :)! Hristos a inviat!

    RăspundețiȘtergere
  11. Christos a inviat!

    la noi nu e traditie pasca cu branza, pasca se numeste la noi o paine mai dulce si se manaca cu sunca si hrean, cu umplutura, dar pentru ca noua ne plac prajiturile cu branza, am introdus-o eu ca si traditie, doar ca anul asta nu am facut, asa ca ma servesc de la tine, ca tare bine arata.

    RăspundețiȘtergere
  12. buna pasca la gust dar la silueta dauneaza grav :)))
    Iepurasul a trecut pe la mine si mi-a dat doua premii pe care doresc sa ti le ofer la randul meu.te astept cu drag sa le ridici.pupici

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails