sâmbătă, 28 noiembrie 2009

Achizitii exotice si nu numai - 1

Am o adevarata fobie pentru retete si mancaruri din alte parti. La inceput acesta a fost doar un mod de a visa, pentru ca, avand in familie bucatarese de prestigiu - si in cea reala si in cea adoptiva - nu aveam de ce sa ma plang de felurile de mancare pregatite. Dar eram o adolescenta rebela si nu pretuiam la justa valoare ce aveam. Cum imi placea mult sa citesc si sa visez, aceasta imaginatie a cuprins si bucataria. Dar, de-abia pe la 20 si ceva de ani m-am imprietenit cu o colega. Irinei ii datorez multe deschideri catre domenii care-mi fusesera inaccesibile pana sa desferece ea usa aceasta. M-a luat prima data la restaurantul chinezesc si n-am vrut sa o refuz, am gustat orice mi-a sugerat. Si... am fost si eu surprinsa cat de mult mi-au placut. Atat de mult incat am creat in familia pe care mi-am format-o o obisnuinta: spre deosebire de alte persoane, de trei-patru ori pe an, la anumite momente speciale ne duceam la "Nan-Jing", restaurant care exista si acum la parterul fostului hotel Minerva, pe Lascar Catargiu, la 'boulivar". Ei, dupa aceea totul e poveste.
Dupa revolutie, cand accesul la anumite ingrediente n-a mai fost atat de complicat, am inceput sa culeg retete din multe parti ale lumii, iar de cand am acces la internet nu a fost o problema sa ma informez. Dar, multe din retetele explicate pe indelete le-am aflat de la dl. Radu Popovici. Si aici nu e vorba de politete exagerata, ci de respect pentru cineva care face un efort de a ne face partasi la pasiunea pe care o are pentru bucataria asiatica. Efort, deoarece ne aduce si informati etimologice, de origine, de evolutie, de raspandire si de apreciere a unui anumit preparat sau condiment. Pe masura ce gustul mi s-a cizelat am inceput sa cautat si ingredientele originale, pentru retetele promovate.
Deci, dupa aceasta introducere stufoasa, sa vedem ce am facut: doua expeditii. Una la "Ki-life" un magazin sofisticat din Piata Amzei si "Dragonul rosu" in Colentina.
Ki-life e un magazin curat, aerisit, cu produse diverse. Dar, pentru ca exista un dar, este prea "amestecat", putin ilogic amenajat, iar preponderenta produselor bio il face ca o versiune pretentioasa a magazinului naturist de cartier. De la ceaiuri, cosmetice, mirodenii, produse preparate, semipreparate, bio sau nu prea, gasesti de toate. Cred ca asta este singurul defect de fapt. Sa ma explic: voiam faina de soia. Ma uit la raft, gasesc imediat, ma uit la pret, mi s-a parut acceptabil si ma uit dupa quinoa. Nu vad, desi era in apropiere, dar mascat de alte pachete. Intreb si mi se raspunde politicos, aratandu-mi-se primul raft. Pretul mi s-a parut un pic exagerat pentru buzunarul meu si imi propun sa ma uit mai departe prin magazinul plin cu de toate. Constat de fapt ca ei au pus pe rafturi de sus pana jos produsele aceluiasi importator sau producator. Treci la urmatorul raft si sunt cam aceleasi produse, dar de la alt furnizor. Si tot asa. Ca sa compari pret, finete, culoare, prospetime trebuie sa te uiti la cel putin 4 rafturi. Mai practic mi se pare altfel: in supermarket ai pe acelasi raft produsul in mai multe variante, de la firme diferite, faci imediat comparatia si alegi produsul. Asta este reprosul principal facut de mine magazinului. In rest, gasesti o gama larga de produse, iar spatiul de expunere al cosmeticelor este oarecum separat, ca si cel de ceaiuri.  Personal amabil, dar destul de neinformat, pentru ca am intrebat de cate ceva si nu pareau sa stie macar despre ce este vorba. Mirodeniile care acopera mai mult zona araba, lipsa la apel, cu exceptia a doua variante de combinatii la ras-el-hanout. Cele specifice bucatariei chinezesti, slab aspectat. Nu am putut cumpara decat anason stelat si in rest... am renuntat fiind destul de scump, in comparatie cu alte magazine. O parte din asa-zisele produse bio de acolo le gasesc si la un magazin naturist bine aprovizionat.
Aici, anasonul stelat cumparat





















Asa ca mi-am facut curaj sa ma duc la Dragonul rosu. Mi-am facut curaj, pentru ca nu-mi place zona si o parte din oamenii care se vantura pe acolo, mai ales romanii mai bronzati - si nu de soare. Nu ma intelegeti gresit, aspectul de bazar nu ma deranjeaza, ci proasta crestere.
In sfarsit, acolo am cumparat bok-choy proaspat, la un pret foarte bun, iar in magazinul de la etaj am gasit majoritatea produselor cautate, la o diversitate de preturi si producatori. In raport cu asteptarile, am fost surprinsa placut. Nu e la fel de frumos ca design, nu e in buricul targului, dar este curat, rafturile sunt amenajate logic si personal suprinzator de familiarizat cu produsele. Ba chiar capabil de a face recomandari legate de interesul sau calitatea, raportul pret/calitate, frecventa aprovizionarii cu acel produs.
Mi-am achizitionat sos de soia dark cu ciuperci, ulei de susan, sos de stridii.










Am mai acizitionat si niste pasta dulce de fasole rosie.










Aveau varianta picanta, dar cum mi s-a spus ca este hot, am renuntat. Am sos facut de mine care corespunde cerintelor de sos picant.
Din categoria celor necesare pentru bucataria asiatica am mai achizitionat, dar dintr-un supermarket:
1 legatura de lemongrass






In imaginea de mai sus se afla si un sos de soia usor, light, achizitionat tot din acelasi supermarket. Tot de acolo provine si cutia cu muguri de fasole mung.










A, si uitasem, bok choy ( o varianta mai putin comercializara in supermarketuri a verzei chinezesti)



















Ei, deocamdata, cam asta ar fi.
O precizare foarte importanta: Acest articol nu se vrea pro sau contra ceva, ci doar un exemplu unde gasiti unele din ingredientele necesare bucatariei asiatice. Sunteti liberi sa ma contraziceti. Eu am un singur regret: ca nu am facut poze in magazine, ca sa aveti o idee despre ce am vazut. In cel din centru n-as fi avut cum, era foarte aglomerat, iar in cel din Colentina, nu stiu daca patronii chinezi ar fi fost de acord. Dar, data viitoare ii intreb!

7 comentarii:

  1. Minunat!
    Intotdeauna mi-am dorit sa mananc intr-un restaurant chinezesc, insa la noi, la Suceava, nu exista asa ceva. Chiar ma gandeam eu, ca daca ar fi sa imi deschid vreodata vreo afacere, apoi restaurant chinezesc va fi! Si bucatar-sef pe tine, Elena! De-abia mai vii si tu in Bucovina chinezeasca :)
    Spre rusineea mea, nu prea am avut posibilitatea de a gusta din mancarurile chinezesti, dar cred ca mi-ar placea foarte mult. Am incercat de mai multe ori ( la mall) bucataria mongoleza si mi-a placut: bun si sanatos. Sos de soia am mai folosit si eu la mancare, dar am nimerit de multe ori prea sarat.
    Cred ca trebuie si sa stii ce cumperi, iar tu ne ajuti foarte mult, Elena!

    Astept o reteta cu sos de stridii :)!

    RăspundețiȘtergere
  2. Vine, vine si din aia! Am cateva retete pe care vreau sa le fac, de la mentorul meu in acest domeniu. Sosul de soia, ca sa te obisnuiesti sa nu mai pui si sare la preparat, foloseste intai din cel light, sau usor. Cel dark, este intotdeauna mai concentrat si mai sarat. Eu nu pun sare decat la sfarsit - si asta numai pentru sotul sau fiul meu - ca sa potentez gustul, daca este nevoie.
    Sosul de stridii se poate pune la un preparat cu muschi de vita de exemplu. Sa stii ca nu are gust de peste sau altcumva. Este dens si ii da o aroma speciala sosului de carne rosie.
    O duminica grozava sa ai si sa stii ca mi-i tare dor de Bucovina!

    RăspundețiȘtergere
  3. Anason....Doamne, cat am cautat prin Sibiu asa ceva dar la noi nu se gaseste.:((

    RăspundețiȘtergere
  4. Pai, nici eu nu am gasit pana acum! De cate ori intrebam la magazinele naturiste, se uitau vanzatoarele la mine ca la "felul patru"! Mie imi place sa-l adaug, macinat sau o steluta intreaga, in siropul de la patiserii sau la aluaturi dulci, ca si nucsoara, cardamomul, ghimbirul praf...
    Dar l-am gasit si la "Dragonul rosu", nu numai la magazinul de fitze din buricul targului. Imi pare rau ca nu gasesti, dar avand in vedere ca nu e scump, nici produsul si nici transportul pentru ca este usor pachetul(4,2 ron/50g), iti pot trimite o punguta daca vrei!

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna seara,draga doamna Elena.Vreau sa va multumesc mult ca v-ati alaturat blogului meu!Despre al dumneavoastra nu pot sa spun numai ca e Extraordinar!!!Cit despre cus cus....verisoara mea care este casatorita cu un Marocan cumpara numai acest tip de cus cus si sunt ancantati de el,eu credeam ca este autentic(nu inteleg ce scrie pe pachet pentru ca scrie in araba)!Chiar dupa comentariul d-voastra am cumparat un alt tip....sa vedem cum va fii!Va mai astept pe la mine cu drag!Sanatate!

    RăspundețiȘtergere
  6. fobie=Temere angoasanta si nejustificata de o anume situatie, de un obiect sau de indeplinirea unei actiuni. Ti-e frica de retete exotice? Sau ti-e mai frica de DEX?

    RăspundețiȘtergere
  7. @Anonim - Nu pot decat sa spun ca nu te pot contrazice, cum o sa contrazic un om asa de educat? Dar, am folosit termenul in cunostinta de cauza (desi, recunosc, poate puteam folosi un termen mai adecvat!), pentru ca placerea se intrepatrunde cu teama de a ma apropia de necunoscut. Imi place foarte mult, dar este si teama de ceva nou, angoasa ca nu am acces la cat mai multe, sa testez si sa ma testez pe mine, simturile si emotiile.
    Acum te-ai lamurit? Teama de DEX? Iti plac glumele seci(nefericite)? Daca te cunosti atat de bine, fara emotii, cerebral, de ce nu te semnezi?
    Oricum, mi-a placut ca a remarcat cineva ca stiu sa scriu, dar, dupa parerea acestui "cineva", nu am notiunea termenilor.

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru vizita! Comentariul dvs. ma va ajuta sa devin mai competitiva, asa ca orice parere este binevenita.

Trafic

Blogroll

Related Posts with Thumbnails